2013. szeptember 28., szombat

Célok és eszközök

Ma nem ébresztett a telefonom. Kinyomtam. A szemét. Nekem ne kiabáljon a hétvégi reggeleken! Annyi mindent összeálmodtam, de nem emlékszem. Csak töredékekre. Szokásom szerint visszanyújtóztam. Az álmaimhoz. Vagy ba. Álmaim, egyben céljaim is. Esetleg a céljaim az álmok? Sokszor az a célom, hogy kialudjam magam. Néha ébren is álmodom.

A célokról és az eszközökről hallottam már valahol. A közmondás szerint, bármilyen eszközt használhatunk, ha a cél a jót szolgálja. Ez rendben van. Vajon ki dönti el, hogy a kitűzött cél jó? Mondjuk, az én céljaim az én szemszögemből jók. Nekem. Például célom, hogy itt lehessek még egy kicsit az ágyban, ezért minden eszközt megragadok hozzá. Csak nehogy az eszköz ragadjon hozzám. Lehet, hogy a céljaimról álmodtam? Azért volt annyira kusza?

Vágjunk bele, ahogyan a feleségem is mindig a szavamba vág. A közepébe. Tehát, az embereknek vannak céljaik … Mi az? Senki sem vág közbe? De jó! Álmaimban nem szólnak bele a dolgaimba. Akkor most itt az alkalom. Keressünk célokat. Lehetőleg ne szó szerint, és ne távcsöves puskával, bár az eléggé élethű lenne. Amíg meg nem húzzuk a ravaszt. De akkor esetleg rémálommá válhat.
Szóval célokat, és ne céltáblákat. Lehet-e célja egy embernek a reggeli koránkelés? Én úgy gondolom, elég nagy marha az illető, ha igen. Szerintem csak eszköz lehet, bizonyos célok eléréséhez. Például munkába menni. Pénzt keresni. A pénzen mindent megvehetünk. Nem? Miért nem? Próbáljuk meg! Menni fog. A célokat igenis meg lehet venni! Akár munkával is.

Kivételes esetekben a munka lehet cél. Ha örömet okoz. Ha nem, akkor … akkor nem tudom, mi lehet. Mindennek ára van. A semmittevésnek is. Sőt, az kerül a legtöbbe. De olyan jó visszaaludni. Álmodni. Viszont kell egy cél, ami felé haladunk.  Az eszközöket pedig útközben gyűjtjük hozzá. Azért, ha lehet, ne másoktól vegyük el az eszközöket. Az álmokat úgy sem lehet. Bár vannak álomfejtők. Olyan lelki vájárok. Sokban hasonlít a bányászathoz. Csak ez nem nehéz fizikai. Viszont fizikailag elég nehéz.

Ha túl sok eszközt gyűjtünk össze, akkor elbarikádozzuk vele a célt. Azt, amit el akarunk érni. Csak óvatosan a gyűjtögetéssel, a halmozással. Halmozni amúgy is csak hatalommal rendelkezve szabad. Illetve, akkor sem szabad, csak lehet. Azzal azonban együtt jár valami „Isteni” felelősség is. Vajon hányféle jelentése van ennek a két szónak? Az Isten, Mindenható. A mindenható, mint szó, mit jelent valójában? Önmagában mindig kevesebbet, mint összekapcsolva egy másik szóval. Minél több szó ragad hozzá, annál tágabb a jelentése. Annál mindenhatóbb. De egy ilyen tartalommal bíró szót lehet-e fokozni? Mindenható, mindenhatóbb, legmindenhatóbb. Nincs értelme. De jól hangzik.

Ha valamire vigyázunk, felelősséget vállalunk érte. Lehet "Isteni felelősség", ha vigyáznunk kell egy cicababára, esetleg egy kincsesládára, mert az „Isteni” jelző ez esetben mást jelent. De semmi köze a Mindenhatóhoz.
Isteni így feküdni céltalanul az ágyban. És eszköztelenül. Az álmokhoz nincs szükség semmire. Nem akarok felébredni, mert akkor eszközök kellenek. És célok. Mint már mondtam, nekem pedig most az a célom, hogy kialudjam magam. Viszont, a célok eléréséhez mégis csak kell valami eszköz. Most hogy van ez? Ezt nem értem. Szóval, az ember mégsem lehet céltalan? Már azt sem tudom, hogy visszaaludtam-e, vagy felébredtem?
Felébredtem. Az imént botlottam el, és estem hasra a szanaszét hagyott eszközeimben.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése